Samochody ciężarowe. Mercedes Actros 4144 8x8 z zabudową samowyładowczą
            
				Czteroosiowy Actros 4144 sprawnie porusza się w ciężkim terenie, w kabinie jest cicho, a kierowca nie musi siłować się z dźwignią zmiany biegów. Ale to wcale nie oznacza, że to pojazd bez wad. Naszym zdaniem należą do nich fakt, że skrzynia Telligent działa z opóźnieniem, w Mercedesie są mało funkcjonalne schowki a dźwignia wywrotu jest schowana. Do zalet Actrosa należą - dobra dzielność terenowa, ergonomiczne miejsce kierowcy i skutecznie wyciszona kabina.
Kabina typu S jest najkrótsza z dostępnych. Dwie osoby znajdą w środku wystarczającą ilość miejsca, ale pod warunkiem, że nie mają ze sobą większych rzeczy. Schowki nad szybą czołową są wąskie. Niewiele tam się zmieści. Za fotelami - symboliczna ilość miejsca.
Niedopracowane są też podstawki na napoje pod środkową częścią kokpitu. Wejdą w nie małe puszki, lecz półtoralitrowe butelki wody mineralnej już nie.
Natomiast złego słowa nie można powiedzieć o fotelu kierowcy. Pneumatyczna amortyzacja skutecznie łagodzi wstrząsy przy pokonywaniu nierówności. Po wyłączeniu silnika fotel automatycznie opuszcza się. To ułatwia wyjście z kabiny.
Pod względem ergonomii kabina Actrosa jest bardziej przyjazna niż np. szoferka budowlanej Scanii P. Na pochwałę zasługuje również dobra izolacja dźwiękowa.
Terenowe sztuczki
Pojazd testowaliśmy w czynnej kopalni piasku, na mocno pofałdowanym, miejscami grząskim terenie. Załadowaliśmy go 15-tonowym ładunkiem żwiru. Po wrzuceniu dwójki lekkie przyciśnięcie pedału gazu i po chwili zmierzyliśmy się z długim i śliskim podjazdem. Zawczasu nie włączyliśmy blokad mechanizmów różnicowych i w połowie wzniesienia koła zaczęły buksować. Pojazd stanął, ale bez paniki. Actros ma specjalny system wspomagający ruszanie pod górę. Trzeba tylko wcisnąć odpowiedni przycisk, wrzucić bieg, a potem zdjąć nogę z hamulca - pojazd będzie stał w miejscu przez 10 sekund. To wystarczy, aby ruszyć z miejsca bez nerwowego przekładania nogi z hamulca na gaz. Dla pewności włączyliśmy blokady mechanizmów różnicowych.
Uaktywnił się wówczas program "budowlany" przyspieszający zmianę biegów i ułatwiający na przykład wyjazd z bagnistego terenu. Po włączeniu reduktora zjechaliśmy ze stromego wzniesienia na jedynce. Prędkość zjazdu nie przekroczyła 5 km/h.
Czteroosiowy Actros ma jeszcze jedno rozwiązanie pomocne w terenie - system wyrównywania obciążenia przednich osi.
Telligent musi pomyśleć
Sześciocylindrowy, widlasty silnik o mocy 435 KM jest optymalnym rozwiązaniem dla tego pojazdu (są jeszcze mocniejsze jednostki: V6 456 KM i V8 503 KM). Motor daje sobie radę, ale średnie zużycie ON na poziomie 39 litrów to o litr więcej niż w mocniejszej, 480-konnej Scanii R480 z układem napędowym 8x6, którą niedawno testowaliśmy.
Szesnastostopniowa przekładnia Telligent z jednej strony ułatwia pracę kierowcy, ale z drugiej wymaga uwagi. Zaletą jest to, że nie trzeba się mocować z tradycyjną dźwignią zmiany biegów, gdyż do wyboru przełożenia służy mała manetka umiejscowiona w prawym podłokietniku fotela kierowcy. Jednak wybór biegu następuje wolniej niż w tradycyjnej skrzyni.
Mocny wywrot
Podwozie zabudowano tylnozsypowym wywrotem firmy F.X. Meiller. W rynnie można przewozić nie tylko materiały sypkie, ale również gruz lub kamienie. Plandekę zabezpieczającą ładunek rozwija się wzdłuż skrzyni.
Dźwignię obsługi hydraulicznego podnośnika skrzyni wciśnięto pomiędzy prawe drzwi a fotel. Kierowca jej nie widzi. Żeby ją znaleźć, musi się pochylić i na ślepo szukać lewarka.
Plusy
Dobra dzielność terenowa. Ergonomiczne miejsce kierowcy. Skutecznie wyciszona kabina.
Minusy
Skrzynia Telligent działa z opóźnieniem. Mało funkcjonalne schowki. Schowana dźwignia wywrotu.
  
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita tech./adm. | 
      41.000 / 33.000 kg | 
    
    
      | Ładowność (tech./adm.) | 
      29.220 / 15.500 kg | 
    
    
      | Rozkład DMC (tech.) na osie przednie / tylną zespoloną | 
      15.000 / 26.000 kg | 
    
    
      | Objętość skrzyni ładunkowej | 
      18 m sześc. | 
    
    
      | Wymiary skrzyni ładunkowej | 
    
    
      | długość | 
      6.300 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      2.500 mm | 
    
    
      | wysokość burty | 
      1.300 mm | 
    
    
      | Kąt wychylenia skrzyni | 
      b.d. | 
    
    
      | Pojemność skokowa silnika | 
      11.95 l | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      435 KM przy 1.800 obr./min | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      2.100 Nm przy 1.080 obr./min | 
    
    
      | Pojemność zbiornika paliwa | 
      300 l | 
    
    
      | Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym | 
      39 l/ 100 km | 
    
    
      | Napęd | 
      8x8 | 
    
    
      | Zawieszenie przednie | 
      resory paraboliczne, amortyzatory, stabilizator | 
    
    
      | Zawieszenie tylne | 
      resory paraboliczne, amortyzatory, stabilizator | 
    
    
      | Układ hamulcowy | 
      hamulce bębnowe na wszystkich kołach, elektroniczny system hamulcowy Telligent | 
    
    
      | Wyposażenie pojazdu testowego: ABS, ASR, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, fotel kierowcy na zawieszeniu hydraulicznym, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD | 
    
    
      | Cena | 
      negocjowana | 
    
    
      | Gwarancja | 
      1 rok na cały pojazd, 2 lata na układ napędowy, 2 lata na lakier kabiny | 
    
    
      | Przeglądy techniczne | 
      wg wskazań komputera |