Samochody dostawcze. Mitsubishi L 300 (1986-2000)
            
				Mitsubishi L 300 był kiedyś najlepiej sprzedającym się w Europie azjatyckim dostawczakiem. Na początku lat 90. rejestrowano w Europie Zachodniej prawie 10 tys. egz. L 300 rocznie. W Polsce zdobywa popularność dopiero teraz. Największe zalety Mitsubishi to fakt, iż jest to ekonomiczny diesel o dużej ładowności i spora ogólna niezawodności.
Minusy to natomiast ospałość diesla, mało precyzyjne skrzynie i drogie części zamienne.
W naszym kraju L 300 przez wiele lat był modelem niszowym. Dopiero od niedawna, w ramach importu prywatnego, trafia do nas więcej popularnych "miśków", które przywożone są głównie z Niemiec i Holandii.
Mitsubishi L 300 to typowy furgon o długości zbliżonej do najpopularniejszego dostawczaka tego rodzaju, VW T4. Pod względem funkcjonalności trudno mu cokolwiek zarzucić, niektórzy skarżą się jedynie na zbyt nisko unoszoną klapę tylną. W istocie jednak stanowić to może problem tylko dla dwumetrowców, człowiek o przeciętnym czy nawet nieco większym niż średni wzroście problemów z załadunkiem czy rozładunkiem nie ma.
L 300 dostępne jest jako furgon i kombi. Na polskim rynku dominuje pierwsza z wymienionych wersji. "Misiek" w blaszanym wariancie jest pojazdem stosunkowo lekkim. To właśnie ma wpływ na ponadprzeciętną ładowność (1.345 kg) samochodu. Część towarowa ma kubaturę 5,7 m sześc. Poza wspomnianą już klapą tylną dostęp do ładowni zapewniają przesuwne drzwi boczne.
Samochody spotykane na naszych drogach mają zarówno pojedyncze, jak i podwójne reflektory przednie. Modyfikacji polegającej na zamianie reflektorów pojedynczych na podwójne dokonano w 1991 r. W tym samym roku nieco zaokrąglono również przednią część samochodu.
Ponad 90 proc. samochodów, które mieliśmy okazję oglądać na giełdach, to diesle. Mankamentem 2,5-litrowej jednostki o mocy 69 KM jest niewielka dynamika, zaletą zaś niewielkie spalanie (średnio 8,2-8,5 l ON na 100 km). Chwalona jest wysoka trwałość motoru, żaden z pytanych przez nas użytkowników nie miał poważniejszych kłopotów eksploatacyjnych. Sporo pochwał zbiera też znacznie rzadziej spotykany benzynowy silnik o poj. 2,4 l i mocy 87 KM, który żwawiej rozpędza wóz. Mankamentem benzyniaka jest spore spalanie - średnio 11 l na 100 km.
Gorzej oceniane są przez użytkowników mało precyzyjne skrzynie biegów, a także mało wydajny układ hamulcowy.
Plusy
Ekonomiczny diesel. Duża ładowność. Spora ogólna niezawodność.
Minusy
Ospałość diesla. Mało precyzyjne skrzynie. Drogie części zamienne.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Solidne auto, choć kupującym zalecam ostrożność. Trafia się bowiem wiele egzemplarzy "po przejściach" z wysłużonym zawieszeniem, kiepskimi hamulcami, problemami z układem kierowniczym. Silniki zwykle osiągają duże przebiegi, ale zdarzają się usterki w układzie chłodzenia, co tę żywotność mocno ogranicza. Radzę więc przed zakupem obejrzeć wóz ze specjalistą, bo korzystając z tzw. okazji można kupić tanio, ale później włożyć drugie tyle w remont samochodu.
  
    
    
      | Model | 
      Auto prezentowane | 
      Konkurent | 
    
    
      | Mitsubishi L 300 2.5 D furgon | 
      Volkswagen T4 2.4 D furgon | 
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      2.700 kg | 
      2.800 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      1.345 kg | 
      1.200 kg | 
    
    
      | Długość | 
      4.685 mm | 
      4.707 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.690 mm | 
      1.840 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      1.960 mm | 
      1.940 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika | 
      2.477 ccm | 
      2.370 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      69 KM | 
      78 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      3.800 | 
      3.700 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      146 Nm | 
      160 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      2.000 | 
      1.900-2.900 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      129 km/h | 
      136 km/h | 
    
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego: | 
       | 
       | 
    
    
      | długość | 
      2.735 mm | 
      2.485 mm | 
    
    
      | szerokość | 
      1.525 mm | 
      1.620 mm | 
    
    
      | wysokość | 
      1.360 mm | 
      1.415 mm | 
    
  
  
    
    
      | Model | 
      Mitsubishi L 300 | 
      VW T4 | 
    
    
      | Chłodnica | 
      1.320 zł | 
      1.250 zł | 
    
    
      | Sprzęgło | 
      1.820 zł | 
      1.600 zł | 
    
    
      | Amortyzator przedni | 
      220 zł | 
      180 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      260 zł | 
      210 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      50 zł | 
      45 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      90 zł | 
      50 zł | 
    
  
  
    
    
      | Model | 
      Mitsubishi L 300 | 
      VW T4 | 
    
    
      | Reflektor | 
      160 zł | 
      120 zł | 
    
    
      | Zderzak (przód) | 
      220 zł | 
      100 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      140 zł | 
      70 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      180 zł | 
      140 zł | 
    
  
  
    
    
      | Rocznik | 
      Mitsubishi L 300 furgon | 
      VW T4 furgon | 
    
    
       | 
      Silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto | 
      Silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto | 
    
    
      | 1990 | 
      2.5 D / 300 - 8,5 tys. zł | 
      - | 
    
    
      | 1992 | 
      2.4 / 243 - 9,0 tys. zł | 
      2.4 D / 286 - 12,5 tys. zł | 
    
    
      | 1993 | 
      2.5 D / 307 - 12,0 tys. zł | 
      1.9 D / 212 - 13,8 tys. zł | 
    
    
      | 1994 | 
      2.5 D / 260 - 13,9 tys. zł | 
      2.4 D / 290 - 16,0 tys. zł | 
    
    
      | 1996 | 
      2.5 D / 229 - 17,2 tys. zł | 
      1.9 TD / 258 - 20,0 tys. zł | 
    
    
      | 1997 | 
      2.5 D / 190 - 19,0 tys. zł | 
      2.4 D / 175 - 23,5 tys. zł |