Samochody ciężarowe. Scania Serii 4 z kabiną T (1996-2005)
            
				Odmiana T Scanii 4 ma silnik przed kabiną i jest zwana Scanią z nosem z racji dwubryłowej kabiny. W Polsce pojazd ten najczęściej eksploatują firmy paliwowe. W Scaniach najbardziej spodobały nam się: elitarny charakter, płaska podłoga kabiny, wyższy komfort niż w wersjach P i R, trwałe zawieszenie oraz ponadczasowy wygląd. Minusy ciężarówek to z kolei: awaryjne skrzynie biegów, problemy z wałkami rozrządu, korozja ramy, mało pojazdów na rynku i mniej miejsca na zabudowę.
Opisywana Scania ma techniczne DMC od 18 do nawet 150 t. Są trzy klasy: L - pojazdy długodystansowe, C - budowlane i G - specjalne. W C i G występują ciągniki siodłowe (oznaczenie producenta A) i podwozia pod zabudowę (B), w L tylko ciągniki. "Czwórka" z kabiną T ma najczęściej napędy: 4x2, 6x2 i 6x4; inne konfiguracje (takie jak np. 8x2/4) zdarzają się rzadko. Na rynku dostępne są następujące rozstawy osi: dla dwuosiowych ciągników 4.300 i 4.700 mm; dla trzyosiowych 3.900 i 4.300 mm; dla dwuosiowych podwozi od 3.300 do 6.300 mm i dla trzyosiowych (zazwyczaj z osią wleczoną) od 3.100 do 6.300 mm.
Kabina T ma trzy wersje: krótką, wydłużoną z dwoma leżankami i podwyższoną z dwoma miejscami do spania Topline (2.000 mm wysokości wnętrza). W kabinie nie ma tunelu silnika, a jej wykonanie stoi na wysokim poziomie. Komfort w Scanii T jest wyższy niż np. w odmianie R, bo kierowca nie siedzi tak jak tam nad przednią osią.
Dostęp do silnika jest bardzo dobry, trudniej serwisuje się jednak skrzynię biegów. W "czwórkach" spotkamy turbodoładowane silniki R6 i V8. Rzędówki mają pojemności 11 i 11,7 l (320, 340, 360, 380, 400, 420, 440 i 470 KM). Do 2001 roku topowe V8 miało pojemność 14,2 l (460 i 530 KM), później wprowadzono motor 15,6 l (480 i 580 KM). Silniki występują w wersjach z Euro 2 i Euro 3 (ta ostatnia od 1999 roku), rzadko Euro 1 (oferowany do 1998 r. silnik o mocy 320 KM i niektóre 360-konne). W motorach psują się wałki rozrządu.
Scania korzystała tylko z własnych skrzyń biegów: 12-przełożeniowych GRS890 i GRS900, i ośmiostopniowej GR900. Miały one opcjonalny retarder i sterowanie elektropneumatyczne (Opticruise od 400 KM). Skrzynie to newralgiczny punkt opisywanej Scanii - psuje się w nich łożysko zespolone i synchronizatory.
Lepiej spisuje się zawieszenie, z którym zazwyczaj nie ma problemów. Wydatków nie przysparzają także sterowane elektronicznie hamulce. Gorzej z łożyskami piast i tylnym dyfrem. Części są jednak łatwo dostępne i dość tanie.
To auto o ponadczasowym wyglądzie oferuje wyższy komfort niż w "czwórkach" P i R. Jest jednak u nas mało popularne z racji tego, że oferuje mniej miejsca na zabudowę.
Plusy
Elitarny charakter. Płaska podłoga kabiny. Wyższy komfort niż w wersjach P i R. Trwałe zawieszenie. Ponadczasowy wygląd.
Minusy
Awaryjne skrzynie biegów. Problemy z wałkami rozrządu. Korozja ramy. Mało pojazdów na rynku. Mniej miejsca na zabudowę.
Ekspert
Piotr Wieczorek, współwłaściciel VS Car Service z Krakowa:
- Olej w silniku należy wymieniać co 30 tys. km. W skrzyni i tylnym moście okres wymiany to 100 tys. km. Przed zakupem Scanii radzę skontrolować stan ramy. Wszelkiego rodzaju bąble widoczne w miejscach łączeń mogą świadczyć o korozji i niebezpieczeństwie złamania. Problem ten wynika z niewłaściwej galwanizacji ramy i może pojawić się nawet w kilkuletnich pojazdach.
  
    
    
    
    
      | DMC zestawu techniczna / administracyjna | 
      44.000 / 40.000 kg | 
      44.000 / 40.000 kg | 
    
    
      | Masa własna | 
      7.200 kg | 
      6.645 kg | 
    
    
      | Rozstaw osi | 
      4.300 mm | 
      3.815 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika / cylindry | 
      11,7 l / R6 | 
      11,1 l / R6 | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      360 KM | 
      381 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      1.600-1.900 | 
      2.000 | 
    
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 
      1.665 Nm | 
      1.750 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      1.300-1.500 | 
      1.200 | 
    
    
      | Skrzynia biegów | 
      ręczna 12+1 | 
      ręczna 18+1 | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      3.005 zł | 
      3.490 zł | 
    
    
      | Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) | 
      2.800 zł | 
      3.350 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      730 zł | 
      630 zł | 
    
    
      | Klocki hamulcowe | 
      490 zł / oś | 
      520 zł / oś | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      145 zł | 
      159 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      188 zł | 
      195 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      400 zł | 
      420 zł | 
    
    
      | Zderzak przedni | 
      1.000 zł | 
      1.200 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      1.600 zł | 
      1.700 zł | 
    
    
      | Przednia szyba | 
      900 zł | 
      750 zł | 
    
  
  
    
    
    
    
      | 1997 | 
      1.000 - 87,8 tys. zł | 
      780 - 67,8 tys. zł | 
    
    
      | 1998 | 
      1.107 - 100,4 tys. zł | 
      980 - 73,2 tys. zł | 
    
    
      | 1999 | 
      560 - 114,4 tys. zł | 
      580 - 91,5 tys. zł | 
    
    
      | 2000 | 
      779 - 150,0 tys. zł | 
      660 - 97,6 tys. zł | 
    
    
      | 2001 | 
      450 - 158,6 tys. zł | 
      555 - 120,0 tys. zł | 
    
    
      | 2002 | 
      430 - 170,8 tys. zł | 
      470 - 134,5 tys. zł | 
    
    
      | 2003 | 
      200 - 210,0 tys. zł | 
      350 - 195,0 tys. zł |